Blog

Ervaringen van workshop Digitaal toetsen in Moodle

13 november 2014

Arnout Vree

Reacties uitgeschakeld

digitaal toetsenIk heb gisteren een workshop ‘Digitaal Toetsen’ verzorgd op een VO-school. In een carrousel kwamen de docenten langs en ik had maar een half uur de tijd om iets over digitaal toetsen te vertellen in Moodle. En dan is de toetsmodule goed behandelen eigenlijk niet mogelijk. Ik had gekozen om vooral de didactische kant van digitaal toetsen te behandelen.

Het viel me op dat nog relatief veel docenten nog geen toetsen gebruiken en dat terwijl dit één van de makkelijkste zaken is om als eerste op te pakken (naast het uploaden van veel documenten…)

Ik ben begonnen met het doel waarom je de toetsmodule inzet. Ga je aftoetsen wat de leerlingen weten, zet je de toetsmodule in als leermiddel of gebruik je de toets als diagnostisch instrument? Naar aanleiding van je doel ga je de instellingen van de toets goed zetten.

Een paar zaken zijn duidelijk naar voren gekomen in de gesprekken met de docenten:

  • toetsen inzetten als leermiddel is voor sommige docent nieuw en wordt nog weinig gebruikt
  • docenten van beta-vakken vinden het lastig om het proces hoe een leerling tot een antwoord in Moodle te bekijken (wat overigens klopt)
  • docenten werken nog amper samen om vragenbanken op te zetten als vaksectie (teamleiders, pak je verantwoordelijkheid!!)
  • feedback op antwoord, vraag- en toetsniveau wordt nog weinig ingevoerd (hard nodig bij toetsen als leermiddel)
  • cijfers en antwoorden van toetsen worden nog wel bekeken, maar de statistieken worden niet bekeken (en dit geeft juist erg bruikbare input voor je klassikale les)

Tip: bekijk deze handleiding toetsen in Moodle.

Tags

 

Reacties gesloten