Blog

Begrip portfolio vaak verkeerd begrepen

7 oktober 2014

Arnout Vree

Reacties uitgeschakeld

,

De afgelopen weken heb ik een paar keer de vraag gekregen over de inzet van portfolio’s zoals Mahara bij het gebruik van e-learning. De wedervraag stel ik dan altijd wat men precies verstaat onder een portfolio. Registratie van cijfers en resultaten en ook dossiervorming zijn veelgegeven antwoorden. Meestal verwoord ik dan kort hoe een portfolio echt is bedoeld. Een student is zelf eigenaar van een portfolio en verzamelt daar bewijsstukken in over zijn leerproces. Deze bewijsstukken (vaak documenten en video’s) kan hij delen met anderen om feedback en een beoordeling te krijgen.

Een docent mag dus niet het portfolio van zijn student bewerken, want de docent is niet de eigenaar. Dit is dus een andere invalshoek dan een Moodle cursus waar de docent (of de organisatie) de eigenaar is van de cursus.

Je kan een portfolio in bepaalde opzichten ook vergelijken met social media. Ik bepaal de vrienden op Facebook, ik bepaal de relaties op LinkedIn. Ik ben eigenaar van mijn profiel op Facebook en LinkedIn en zet daar mijn eigen profielfoto en beschrijving neer. Zo is het ook met portfolio’s. Ik bepaal de inhoud de van mijn portfolio en kan zelf toegang geven tot anderen zoals een docent, mentor of coach. Uiteraard zijn er ook verschillen, want een school of opleiding kan bepalen waaraan mijn portfolio moet voldoen om voldoende beoordeeld te worden.

Velen gebruiken het begrip portfolio, maar bedoelen eerder een cijferlijst of dossier mee. Goed gebruik van portfolio’s zoals Mahara is zeldzaam, terwijl het een krachtig leermiddel kan zijn in opleidingen.

Moodle heeft geen portfolio en dat is een bewuste keuze. Andere programma’s zoals Mahara of Exabis zijn daar beter in. Wel zijn er goede integratiemogelijkheden. Het enige wat je nog een beetje kan zeggen, is dat Moodle een statistisch portfolio heeft. En dat noemen we gewoon het cijferboek.

portfolio

Tags

 

Reacties gesloten