Blog

Welke beoordelingsstrategie bij workshop module?

12 augustus 2014

Vandaag was ik de hele dag bezig met een klant om een ontwerp in Moodle te maken over projectmanagement. Eén van de onderdelen is dat deelnemers elkaar van feedback gaan voorzien over de projectopdracht zoals deze door de opdrachtgever beschreven is. De feedback moet uiteraard constructief zijn en vooral niet vaag. Een cijfer alleen zegt niet zoveel en ook een beoordelingsschaal (bv zeer slecht, slecht, matig, voldoende, goed) is niet voldoende om de feedbackvrager te laten leren.

De workshop module kwam al snel in zicht omdat deelnemers elkaars documenten moeten beoordelen en van goede feedback voorzien. Peerreview dus.

Nu ben ik een fan van de onderwijskundige mogelijkheden van de workshop module, maar omdat hij (helaas) niet vaak wordt ingezet, moest ik zelf ook weer even in de verschillende opties duiken. Belangrijk is de welke beoordelingsstrategie je kiest, de ingebouwde helpfunctie van Moodle zegt hierover:

De beoordelingsstrategie bepaalt het gebruikte beoordelingsformulier en de methode voor het beoordelen van inzendingen; Er zijn 4 opties:

  1. Cumulatief beoordelen – er worden commentaren en een cijfer gegeven volgens gespecificeerde aspecten van de taak
  2. Commentaren – er worden commentaren gegeven volgens bepaalde aspecten van de taak, maar er wordt geen cijfer gegeven.
  3. Aantal fouten – er wordt commentaar en een ja/nee beoordeling gegeven over een reeks statements
  4. Rubric – er wordt een beoordeling op een schaal gegeven volgens opgegeven criteria

De klant wil dat deelnemers zowel beoordeling als korte toelichting gaan geven, dus hebben we gekozen voor cumulatief beoordelen.

Moodle screendump workshop evaluatievorm

 

We hebben een aparte schaal aangemaakt (via sitebeheer | cijfers | schalen) en deze in de pagina waar we het beoordelingsformulier kunnen bewerken bij alle aspecten geselecteerd.

Grote voordeel bij peerreview is dat de deelnemers actief bezig zijn de opdracht en met feedback geven en ontvangen (hoog leergehalte dus) en het relatief weinig tijd kost van de docent/trainer. Nadeel is dat je de workshop module goed moet leren kennen, zowel alle opties als de fases in het proces.

Wil je een snel weten hoe de workshop in grote lijnen werkt, bekijk dan deze video van Moodle zelf (1:12 min) of een uitgebreide instructie van iTeachWithMoodle (18:38 min).

Tags

 

3 Reacties

  1. Het grote nadeel van de workshop module vind ik de (dwingende) tijdsloten die erin zitten. Je moet je werk inleveren voor een bepaalde datum en elkaar feedback geven binnen een bepaald tijdframe. Hierdoor kan je het lastig gebruiken in een cursus waarbij iedereen in zijn of haar eigen tempo werkt en/of op heel verschillende momenten aan een cursus begint.

    Of is de workshop module inmiddels ‘vrijer’ en zijn de tijdsloten minder vast?

  2. Dat klopt, peerreview inzetten bij cursussen die eigenlijk individueel bedoeld zijn, is geen goede keuze. Hiervoor kan je wel het forum gebruiken, maar dan loop je ook de kans dat je geen feedback krijgt.

  3. Ja klopt, het zou mooi zijn als er een ‘tussenvorm’ tussen workshop en forum zou zijn. Je kan wel bv dwingen dat mensen minimaal x keer reageren op een forum, evt cijfers laten geven aan forumposts of een badge uitdelen aan mensen die vaak reageren op andermans forum (huiswerk) posts.