Blog

Moodle implementatie (9): Een gebruikersovereenkomst in Moodle?

10 juli 2014

Een gebruikersovereenkomst in Moodle? Het is misschien niet het eerste waaraan je denkt bij een implementatie van Moodle, maar je moet wel doelbewust een keuze maken of je als organisatie dit wel of niet wilt. In zo’n overeenkomst vraag je aan de gebruiker om akkoord te gaan met de voorwaarden die je als organisatie stelt. Als de gebruiker hiermee niet akkoord gaat, kan hij niet verder in Moodle. Je kan dit vergelijken met het installeren van software. Als je de voorwaarden van de leverancier niet accepteert, dan stopt het installatieproces.

Akkoord gebruikersovereenkomst Moodle

Maar wat wil je nu beschrijven in een gebruikersovereenkomst? Ik denk aan de volgende zaken:

  1. Verwerking persoonsgegevens
  2. Cookiebeleid, dus welk doel streef je na? (waarschijnlijk een educatief doel, technisch doel en wellicht een commercieel doel)
  3. Toepasbaarheid en gebruik van het leerportaal
  4. Rechten van intellectuele eigendommen
  5. Aansprakelijkheid (ook van je gebruikersaccount)
  6. Beveiliging

Het is verstandig als je de gebruikersovereenkomst deponeert bij het College Bescherming Persoonsgegevens en dit ook vermeldt in de overeenkomst. Dit wekt vertrouwen bij de gebruikers, zeker als je van plan bent om betaald cursussen aan te bieden.

Binnen Moodle kan je in Sitebeheer een gebruikersovereenkomst instellen en zelfs een aparte voor gasten. Je vindt deze opties in het onderdeel Site reglement. Het enige wat je hoeft te doen, is een URL naar het document te plaatsen. Let wel op dat je dit document niet in Moodle zet, want als niet-ingelogde gebruiker die een account aanmaakt en akkoord wil gaan, moet het document wel bereikbaar zijn en niet achter een login staan. Zet bijvoorbeeld de bestanden op je eigen website.

Gebruikersovereenkomst Moodle

Tags

 

Reacties gesloten