Blog

Bedenkingen bij Moodle activiteit Portfolio

30 oktober 2013

In de plugindatabase van Moodle is de activiteit Portfolio verschenen. De module heeft als basis de boekmodule en de docent kan de hele structuur aan paragrafen en pagina’s neerzetten. De studenten hoeven alleen maar de pagina’s te vullen met hun bewijslast. Waarom heb ik hier mijn bedenkingen bij? Omdat dit een invuloefening is, een voorgestructureerde opdracht. Je kan zelfs een cijfer geven. Het strookt niet met de uitgangspunten van hoe een portfolio bedoeld is.

In een echt portfolio is de student de eigenaar en bepaalt hij (zij) in zijn eigen structuur de bewijslast. Bij het presenteren van zijn portfolio selecteert de student de juiste bewijslast en deelt dit met zijn docent en/of medestudenten. Of een portfolio gebruik je als ontwikkelingsportfolio waarbij je over langere tijd je competenties ontwikkelt en hierop regelmatig samen met je docent op reflecteert en feedback vraagt.

Ik snap niet dat ze deze nieuwe module geen andere naam hebben gegeven. De functionaliteit vind ik wel aardig, maar noem de activiteit geen portfolio! Er is al zoveel verwarring over de invulling van deze term. Bij de ontwikkeling van de activiteit Portfolio is een Moodle Partner uit Groot Brittanië betrokken, die overigens ook Mahara partner is. Zou daar binnen wel overlegd worden?

Tags