Blog

LTI als techniek voor Directe Toegang, VO-content en Educatieve Contentketen

2 april 2013

Arnout Vree

Reacties uitgeschakeld

, ,

Al een paar jaar worstelen uitgevers, landelijke instellingen en stichtingen met allerlei technieken om hun digitaal lesmateriaal op zo’n manier te distribueren naar de VO-scholen dat het in elke ELO werkt (incl. authenticatie en autorisatie) en niet zomaar te kopiëren is. De visie zijn allemaal wel ongeveer gelijk: ICT beter inzetten in het onderwijs en meer efficiëntie. Achter zulke visies schaar ik me volledig, alleen bij de diversiteit van de gebruikte technieken heb ik meer moeite. De leverancier van de ELO’s moeten de opgelegde technieken implementeren en de scholen mogen hopen dat alles werkt (en blijft werken). Veel technieken zijn wel gebaseerd op open standaarden, maar ze verschillen allemaal. Waarom moeten de ELO-leveranciers verschillende technieken implementeren terwijl er een wereldwijde standaard bestaat voor het integreren van externe content en tools binnen ELO’s? LTI

Sinds 2010 is versie 1.0 van LTI (Learning Tools Interoperability) opgeleverd en vorig jaar is deze standaard al weer uitgebreid en versie 2 komt er binnenkort ook al aan. LTI is een initiatief van het IMS Global Learning Consortium. Sinds versie 2.2 (release december 2011) is LTI ook in Moodle opgenomen (zie ook dit eerder bericht inclusief video). Wat is dan het concept achter LTI? Op de site van IMS staat hierover:

The principal concept of LTI is to establish a standard way of integrating rich learning applications (often remotely hosted and provided through third-party services) with platforms like learning management systems, portals, or other educational environments.

Dus, Directe Toegang, VO-content en Educatieve Contentketen, bedenk dat de ELO-markt een internationale markt is en aansluiten bij een internationale standaard erg prettig is voor alle partijen.

Aan alle scholen wil ik de oproep doen om dit ook aan uw contentleverancier te vragen: gebruik LTI!!

The concept of LTI

Tags

 

Reacties gesloten