Blog

Nieuw in Moodle 2.3: beoordelen met ‘marking guide’

26 juni 2012

Gisteravond is Moodle 2.3 uitgekomen en het was al bekend dat de opdrachtenmodule compleet herschreven zou worden. Een nieuwe functie is ook gelijk toegevoegd, genaamd ‘marking guide‘. Wat kan je als docent hiermee?

Een opdracht wordt beoordeeld op basis van één of meerdere criteria. In de oude opdrachtenmodule kon je als docent één cijfer geven voor de hele opdracht en als feedback kon je een beschrijving geven hoe je tot dat cijfer gekomen was. Dat laatste wordt overigens niet vaak gedaan.

De ‘marking guide’ geeft je als docent de optie om criteria toe te voegen inclusief een beschrijving voor de studenten en het aantal punten wat je ermee kan krijgen. Als student weet je veel beter hoe jouw opdracht is beoordeeld en dat komt het leerproces alleen maar ten goede.

De programmeurs hebben echt aan de docent gedacht, want ze hebben twee hele handige extra’s ontwikkeld wat veel onnodig typewerk scheelt:

  • het gebruik van templates, zodat je gebruik kan maken van eerder ingevoerde criteria
  • veel gebruikte opmerkingen, zodat je met één klik een opmerking kan invoegen

Lees meer over Marking Guide in de Moodle Docs.

 

Tags