Blog

Keuze ELO: Moodle of Magister?

16 juli 2011

Als een school uit het voortgezet onderwijs de afgelopen jaren een ELO moest kiezen, stond op de shortlist vaak Moodle, it’s learning, Teletop, Studieweb of Fronter. Het afgelopen jaar lijkt opeens de keuze tussen Moodle en Magister, of it’s learning en Magister te gaan. En dat is opvallend, zeker omdat velen de Magister ELO geen echte ELO vinden. En qua onderwijskundige functionaliteit verliest de Magister ELO inderdaad flink van alle andere ELO’s. De Magister ELO is opgezet vanuit de administratieve kant en niet vanuit de onderwijskundige kant. En wat is de core-business van een school?

Toch zijn er al scholen die voor deze ‘ELO’ gekozen hebben, waarschijnlijk vanwege deze administratieve voordelen en de integratie. Maar zelfs dat is relatief, omdat er al koppeling tussen Moodle en Magister bestaat.

Mocht er bij jou op school zo’n keuze (gaan) spelen, neem dan eens een kijkje op de eigen website van de school en bekijk de visie op onderwijs. Als daar iets staat van ‘activerende didactiek’ of ‘samenwerkend leren’, dan kan je als school niet anders kiezen dan voor een ELO met een duidelijke sociaal-constructivistische visie op leren. Alleen dan kan je activerende didactiek ook daadwerkelijk vorm geven met behulp van de ELO.

En kiest een school voor de Magister ELO, dan weet je gelijk waar de werkelijke focus van het management ligt…

De keuze van de ELO moet in lijn liggen met de visie op je onderwijs. En welke school heeft nu een administratieve visie op leren?

Tags

 

3 Reacties

  1. Pingback: OpenClass concurrent voor Moodle? | Moodlefacts.nl

  2. Software pakketten ontwikkelen zich. Graag zou ik van soortgelijke vergelijkingen meer lezen van recentere datum. Geldt dit ‘cultuur’ verschil tussen de pakketen nog steeds zo?

  3. Ja, de verschillen bestaan nog steeds en door de snelle doorontwikkeling van Moodle wordt deze eigenlijk alleen maar groter.