Blog

Welke vijf principes over leren beïnvloeden Moodle?

23 oktober 2010

In het Educause interview van Martin Dougiamas haalt de oprichter van Moodle de vijf belangrijkste principes over leren aan welke van invloed zijn hoe Moodle verder zal worden ontwikkeld. Deze vijf principes zijn:

  1. we zijn allemaal zowel potentiële leerkrachten als leerlingen.
  2. we leren ook door het creëren en het verwoorden voor anderen.
  3. we leren veel door naar anderen te kijken.
  4. het begrijpen van anderen transformeert ons.
  5. we kunnen goed leren als de leeromgeving flexibel is en aanpasbaar aan onze behoeften.

Van elk principe een voorbeeld ter verduidelijking:

Voorbeeld van 1
De traditionele rol van docent en leerling kan worden gewijzigd door bijvoorbeeld het aanpassen van de rechten van een cursus of een bepaalde activiteit. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld moderators van een forum worden.

Voorbeeld van 2
Een wiki zie gezamenlijk is gemaakt over een complexe vraag is een krachtige manier om te leren door het creëren met en voor anderen.

Voorbeeld van 3
Het lezen en schrijven van doordachte forumberichten daagt ons uit om te reflecteren op onze eigen inzichten.

Voorbeeld van 4
Via een online prive gesprek met een zeer verlegen leerling over haar leervorderingen en de bijbehorende moeilijkheden, zal een docent haar manier van lesgeven gaan aanpassen.

Voorbeeld van 5

Een multimedia-leraar houdt ervan om veel media en links in te voegen voor zijn creatieve lessen, terwijl zijn wiskundecollega de studenten uitdaagt om lastige problemen via het forum op te lossen. De activiteit lessen zullen vooral de leerlingen van de vreemde talen kunnen waarderen en de leraar economie houdt de RSS feed van het laatste aandelenmarkt bij om ze samen met de leerlingen te kunnen analyseren.  En zo kunnen we nog wel even doorgaan… 😀

Tags