Blog

Is jouw Moodle site in lijn met de leervisie?

24 juni 2013

Arnout Vree

Reacties uitgeschakeld

Wilfred Rubens heeft begin deze maand een boek gepubliceerd ‘E-learning, trends en ontwikkelingen‘. De basis van dit boek ligt onder andere in de vele blogs die hij de afgelopen jaren geschreven heeft. Hij constateert een discrepantie in wat men onderwijskundig vindt en hoe dit vertaald wordt in een elektronische leeromgeving. Hij schrijft:

‘terwijl binnen de onderwijskunde de opvatting wortel schiet dat leren vooral plaatsvindt via sociale interactie waarbij de lerende zelf kennis construeert, zijn de meeste e-learning-cursussen erg instructiegericht en is er niet of nauwelijks sprake van interactie met anderen’

Heel herkenbaar! Zowel in het onderwijs als het bedrijfsleven zie ik al jaren het verschil tussen de uitgesproken/geschreven visie op leren en de keuze voor bronnen en activiteiten in de Moodle cursussen. Ik merk wel dat er beweging in komt, maar het gaat langzaam. En het bedrijfsleven gaat opvallend genoeg hier beter mee om dan de docenten in het onderwijs. Input van de lerenden gebruiken in het leerproces, samenwerkend leervormen en extra Moodle plug-ins zie ik vaker terug bij onze Moodle klanten uit het bedrijfsleven.

Hoe staat het met de onderwijskundige inrichting van jouw Moodle site? Kan ik aan de hand van jouw Moodle cursussen zien welke visie op leren jij echt hebt? Een stevige vraag om in de zomervakantie eens goed over na te denken?

 

 

Tags

 

Reacties gesloten